Santa Eulalia, 175 anys de moda a Barcelona
La històrica botiga de moda Santa Eulalia establerta a Barcelona va decidir celebrar el seu 175 aniversari a través de la difusió en línia del seu patrimoni, reforçant així la seva imatge com a marca.
En aquesta línea, es va cercar una eina que oferís major visibilitat a les xarxes socials, no només al seu fons de vestuari, sinó també a les col·leccions d’indumentària, hemeroteca i arxiu. La decisió final va ser per la plataforma documental Coeli.
Al llarg de quasi dos segles d’història Santa Eulalia ha satisfet necessitats molt diverses en el camp de la indumentària: per servei domèstic, vestimenta militar, vestits per home, dona i infants, esports i alta costura entre altres. Així, en el marc de l’aniversari, es decideix impulsar una campanya de donació de vestits històrics per incrementar el fons patrimonial amb un protocol per acompanyar cada peça amb la informació de context: propietari, ús (s’havia utilitzat per a un casament, una posada de llarg o altres esdeveniments).
S’ha treballat mà a mà amb l’empresa i diferents actors del sector de la moda per definir, en equip, les metadades necessàries per a cada material. S’han tingut en compte tots els perfils, tant professionals com clients, que consultaran aquest catàleg.
L’actitud de l’empresa sempre ha estat favorable a recopilar i cuidar el patrimoni així com a difondre’l, tal com queda reflectit a la pàgina web de Santa Eulalia.
Context inicial: el projecte de Nubilum per Santa Eulalia
Nubilum, consultora documental
A Nubilum ens agraden els projectes que ajuden a la difusió del patrimoni, que fan arribar el coneixement i la història al màxim número de persones gràcies a les noves tecnologies. Per aquest motiu ens vam embarcar en aquesta aventura històrica amb una entitat del nivell de Santa Eulalia, tot un referent de la moda i un testimoni vivent dels últims dos segles de la història de Barcelona.
Santa Eulalia, botiga de moda
Santa Eulalia va obrir les portes al segle XIX com una botiga de teixits, evolucionant amb el temps fins a treballar l’alta costura. Durant aquests dos segles de vida, Santa Eulalia ha generat una gran quantitat de patrimoni i el volen aprofitar per a reforçar-se com a marca.
Dades interessants sobre Santa Eulalia:
- Tot just acaben de cumplir 175 anys amb una gran festa celebrada al centre de Barcelona.
- Compten amb peces històriques de vestuari des de la dècada dels anys 20 fins a finals dels 70.
- Pràcticament tots els museus d’Espanya amb indumentària tenen alguna peça de Santa Eulalia.
- Es va publicar una novel·la basada en la seva història: “Sueños a medida”.
- L’any 1926 organitza la seva primera desfilada de moda que es va continuant fins a l’any 1995 de manera regular.
La necessitat: difondre el patrimoni documental
Anteriorment a la nostra arribada, Santa Eulalia ja tenia la bona costum de recollir i preservar tot el fons patrimonial d’arxiu, tant textual, audiovisual o fotogràfic. L’actitud de l’empresa sempre ha estat molt positiva i molt conscient de la importància del material que han generat durant els dos últims segles. Tenir aquesta sensibilitat es deu principalment a que tractem amb una empresa familiar i propera.
L’objectiu principal és posar de manifest el fons de vestuari i la resta de material mitjançant una plataforma que unifiqui les diferents col·leccions:
Indumentària
La col·lecció més identificativa de Santa Eulalia són els seus vestits. Dècades i dècades d’història de la moda que avui ja es poden consultar a la seva pàgina web.
Fons hemeroteca
Aquest fons inclou tot tipus de documentació textual: premsa, llibres especialitzats, i fins i tot un interessantíssim fons de cartelleria dels anys 20 i 30.
Fons d’arxiu
A l’arxiu s’hi troben anuncis publicitaris, així com els memorables catàlegs històrics, aquells que inclouen mostres de roba i teixits; també figurins, mostraris, etc.
Objectes
La varietat d’objectes de Santa Eulalia sorprenen: des de etiquetes, bosses i caixes, tots aquests elements són un viatge per la història de la marca Santa Eulàlia.

El projecte: difusió i gestió del catàleg mitjançant Coeli
Quan Santa Eulalia pensava en l’aniversari i la seva celebració, ja sabien i tenien molt clar que volien preservar i difondre el seu fons. Ens hem adaptat en tot el possible a les seves necessitats per oferir una eina fàcil d’utilitzar i que respongui a tot el volien.
L’objectiu és que Santa Eulalia faci servir l’eina amb total autonomia, tot i que des de Nubilum oferim un servei de manteniment i reforç en projectes puntuals.
La solució documental: Coeli
Coeli és una solució al núvol per a difondre, documentar i gestionar col·leccions patrimonials de forma àgil i intuitiva. La seva filosofia és “Crea una vegada, publica a tot arreu”.
Gràcies a Coeli, Santa Eulalia fa visible la col·lecció i fa crèixer el catàleg en un entorn basat en estàndards, vinculat a les principals fonts de referència internacional.
Una única base de dades i un únic llenguatge
S’ha creat una fitxa específica per a la indumentària: és important tenir en compte que el destinatari que veurà aquestes fitxes no és – o no ha de ser – un especialista, però és important descriure amb el màxim detall cada peça.
S’han inclós metadades de caràcter internacional i multilingüe, així com una base de dades coherent pensant sempre en la màxima difusió.
Si vols saber més sobre el projecte de publicació online al Blog de Coeli ho trobaràs.
Els perfils relacionats amb el projecte
Visitants del catàleg
Els visitants del catàleg són persones de tot tipus que estan interessades, d’una manera o d’una altra, en les peces del catàleg de Santa Eulalia.
- Especialistes en moda
- Clients interessats en comprar roba
- La pròpia família
- Empreses relacionades
- Artistes
Especialistes amb els que hem treballat
Hem treballat amb molts perfils professionals que ens han aportat el seu coneixement i la seva experiència en àmbits tant específics com la restauració de indumentària o la fotografia de moda.
- Bibliotecaris
- Arxivers
- Restauradors
- Especialistes en moda
- Modistes
- Fotògrafs
- Experts en moda i indumentària
- Especialistes en audiovisuals
Les tasques del projecte
Primera fase
- Anàlisi de la situació
- Identificació del fons
- Reorganització del dipòsit
En aquesta primera fase s’ha analitzat la situació inicial que, com ja hem comentat, era força positiva, ja que Santa Eulalia ha sabut preservar i cuidar tot el seu fons. S’han identificat les peces de col·leccions i s’ha reorganitzat el dipòsit de cara a les següents fases del projecte.
Segona fase
- Revisió de la BBDD
- Afinació de la BBDD
- Contacte amb experts
- Criteris per a la conservació
- Implementació de Coeli
En la segona fase la clau ha estat treballar a fons la base de dades. Revisar-la, afinar i retocar tots els canvis necessaris i decidir els criteris per a la conservació. És important la part de contacte amb experts del sector de la moda, de la restauració de peces i d’indumentària, ja que ens aporten el coneixement extra per cuidar al detall tots els passos.
Tercera fase
- Descripció de la col·lecció completa
- Primera pàgina web
- Campanya de donacions
- Normalització de termes
- Traducció dels vocabularis
Les tasques finals del projecte són les més relacionades amb resultats visibles: inclouen la descripció de la col·lecció completa i l’estrena de la nova pàgina. També s’inclou la campanya de donacions que es va dur a terme per a poder recuperar peces de caràcter històric que incloure a la col·lecció de Santa Eulalia.
Quarta fase
- Manteniment i projectes puntuals
Per últim, a Nubilum ens comprometem a un manteniment del catàleg, així com un suport puntual per a projectes concrets en els que puguem participar i aportar el nostre coneixement.
Els resultats: la celebració de 175 anys de patrimoni històric

Els resultats són visibles: més de 4.000 items catalogats i disponibles per a la seva consulta a la pàgina web de Santa Eulalia.
Un projecte que va culminar amb la celebració del 175 aniversari de la coneguda botiga de moda, però què continua viu. Constantment s’amplia el catàleg i es posa a disposició de tot aquell que vulgui conèixer part de la història de la ciutat de Barcelona a través del món de la moda.
La Carme Vidal i la Maria Ridao són les nostres companyes de Nubilum que han treballat a fons en el projecte de Santa Eulalia. La Carme des de l’ànalisi i diagnòstic i la Maria en la posada en marxa del catàleg mitjançant Coeli.